{{ showmenu }}

Hart voor de Zaak / Centrum Hout

  • bouwenmethout
  • concurrerend bouwen met hout
  • centrum hout
  • podcast

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne om leerlingen te laten kiezen voor werk in de houttechniek

In opdracht van SSWT – de sectororganisatie voor houttechnische bedrijven – en het Hout- en Meubileringscollege, die samenwerken in het RIF-project Boost de Houttechniek, ontwikkelt Hart Voor De Zaak een wervingscampagne gericht op VMBO’ers en zij-instromers. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een betere profilering van de houttechniek als een sector die veel te bieden heeft. Een social mediacampagne leidt naar een nieuwe site: werkenmethoutisgoud.nl. Deze beantwoordt alle vragen van nieuwsgierig gemaakte leerlingen, ouders en zij-instromers. Inclusief de vraag welke ROB‘s (Regionaal Opleidingsbedrijf) of MBO’s in hun buurt een houttechnische opleiding bieden.

Elk jaar honderden nieuwe houttechniekers nodig

De houttechniek is de sector die prefab en maatwerk houtelementen voor onder meer de bouw, woningcorporaties en architecten produceert. Van kozijnen en dakkapellen tot complete (vakantie)woningen en modulair opgebouwde wooncomplexen. De vraag naar hout in de bouw en houtbouw is groot en groeiend. Of de gekozen leerweg nu BBL is of BOL, voor een leerling-houttechnieker is er altijd direct werk.

Werken in Hout Is Goud

De voordelen van werken in de houttechniek worden door leeftijdsgenoten uitgelegd in korte, snel gesneden video’s. De video’s gaan in op:
·       werkgeluk: collegialiteit en voldoening
·       kwaliteit van de begeleiding
·       baanzekerheid
·       geen last van weer en wind
·       salariëring
Alles wordt samengevat in de slogan: Hout Is Goud.

De campagne gaat van start in het “Open Dagen-seizoen”. Leerlingen worden getarget met video’s. Scholen krijgen de beschikking over materiaal in dezelfde toonzetting en beeldtaal.
·       Social media: TikTok, Instagram en YouTube
·       Toolkit voor scholen, print en digitaal

Impact en ambitie

Deze campagne rekent af met onduidelijkheden en vooroordelen (“stoffig”) over werken in de houttechniek. Het doel: potentiële BBL-leerlingen, zij-instromers en BOL-leerlingen vertellen bij welke opleiding zij moeten zijn voor concreet uitzicht op een baan waar je blij van wordt. “Voor deze campagne bestond het woord houttechnieker niet eens,” zegt Ramses Braakman, strateeg bij Hart Voor De Zaak. “Nu wordt het al gebruikt en deze campagne geeft het meteen de glans die het verdient. Houttechniek Nederland gaat stralen.”

Betrokkenen bij deze campagne:

SSWT: Karoly Bukholczer, Mireille Vriezekolk
RIF Project Boost de Houttechniek: Mirjam Wisselaar
Centrum Hout: Samantha Schreuder
Generatielens: Yvonne Hogt
Hart Voor De Zaak: strategie & concept – Ramses Braakman |digital creative –Jeroen Monkhorst | creative direction & copy –Nikolaas Brandjes | account – Niek van Bemmel
AstroLads: videoproductie – Dave Vewey, Jelle van der Zanden
TrafficAds – Richard Sweep